Hoppa till innehåll

Om tipset

Del 4. Vinstchans

Med datorernas intåg i hemmen kom nya och betydligt bättre möjligheter att göra system. Copéma Tips har funnits och utvecklats sedan 1980-talet. De första programmen var för ABC-datorer. Här ser vi programmets huvudsida i version 16.2

Garderingarna ovan är Svenska Spels odds omräknade till procent. Det görs med ett musklick. I några matcher har vi ändrat procenten och nu finns det 2 säkra och 2 halvgarderingar. I bilden ser vi att ramen med garderingarna blir 78 732 rader. Vi ser också att med 200 rader blir 13-chansen i bästa fall 1 på 12. Den inträffar om rätta raden prickas med de högsta procenten i varje match, vilket inte lär inträffa. Det är ändå betydligt mer sannolikt att alla favoriter vinner än att alla förlorar. Som regel hamnar man mycket närmare bästa än sämsta chansen. Den sämsta chansen kan vi så gott som bortse från. 

 

 

Att ha koll på vinstchanserna är inte lika enkelt som att titta i R-systemens garantitabeller. Vi kan jämföra. R-system förutsätter att alla rader inom ramen av garderingar har lika stor vinstchans. Spelar man 200 rader av 78 732 blir 13-chansen 200/78 732, vilket blir 0,25 %. Hur man väljer ut raderna har ingen betydelse då alla har lika stor vinstchans. Med systemet ovan blir bästa chansen 33 gånger bättre än R-systemets 0,25 %. Så mycket lär det inte bli när rätta raden är klar, men förmodligen blir chansen betydligt bättre än med R-systemet. Även om vinstchansen beror på den rätta raden har vi ändå koll på chanserna med Copéma Tips. Här är ett par exempel till. 

Här kan vi beräkna chansen för en valfri rad.

Här visas chanserna och värdet av dem. Med reducering kan man ha tur eller otur, rätta raden kan reduceras bort eller bli kvar i systemet. Chansen här värderas oberoende av turen.

 

Rätta raden kan ändras med musklick, likaså antal rader och vilka krav som ska ingå i beräkningen. Rättning under pågående matcher beräknar värdena för aktuellt resultat och utdelning.